Поль-Марі Верлен народився 30 березня 1844 року в місті Мец у сім'ї військового інженера. Після відставки батька родина переїхала до Парижа, де минули шкільні роки майбутнього поета.
У 1862 році він закінчив ліцей і вступив до юридичного факультету університету. Але захоплення юриспруденцією швидко минуло, до того ж матеріальний стан родини з виходом батька у відставку похитнувся, і в 1864 році Поль влаштувався дрібним службовцем до страхового товариства, потім до мерії одного з паризьких районів, згодом до міської ратуші.
Вірші почав писати ще у шкільні роки. Один із них — «Смерть» у 1858 році надіслав Віктору Гюго, класику французької літератури. У 1863 році вперше було надруковано сонет Верлена «Пан Прюдом», який свідчив про його захоплення групою «Парнас». У другій половині 60-х років він приєднався до цього об'єднання. Поет цікавиться риторикою, вивчає іноземні мови, читає Ш.-О. Сент-Бева, Ш. Бодлера, Т. Банвіля, відвідує літературні салони. Велике враження на нього справив Л. де Ліль, навколо якого гуртувалися молоді письменники, що видавали збірник «Сучасний Парнас», де друкувався і Верлен. Однак поет шукав власного шляху, відмінного від об'єктивістської поезії «парнасців». Книга «Квіти зла» Ш. Бодлера дала поштовх до розвитку імпресіоністичних вражень, символістських образів. Верлен прагне до втілення в поезії порухів душі, відтворення ліричних настроїв і переживань.
У 60-х роках виходять збірки «Сатурнічні поезії» (1866) і «Вишукані свята» (1868). Вони позначили новий крок у розвитку літератури, відкривши шлях до символізму. Схвальні відгуки на збірки дали А. Франс і В. Гюго, відзначивши своєрідність молодого таланту, «не схожого на своїх сучасників». Однак широка публіка не зрозуміла віршів Верлена, і тривалий час популярність обминала його. Наприкінці червня 1869 року поет познайомився зі своєю майбутньою дружиною Матильдою Моте, а 1870 року одружився з нею, мріючи про сімейний затишок. До збірки «Добра пісня» (1870) увійшли твори, які він присвятив своїй дружині. Однак надії на щасливе подружнє життя не справдилися.
Після 18 березня 1871 року Верлен приєднався до Комуни, брав участь у роботі бюро комунарської преси в революційному уряді. У своїх «Сповідях» він писав: «Я все ж з самого початку любив цю революцію, яка була мирною і якій небезпечно близькою була приказка: «Якщо хочеш мати мир, готуйся до війни». У лютому 1871 року поет одержав листа з маленького провінційного містечка Шарлевіль від тоді ще не знаного вісімнадцятирічного Артюра Рембо з кількома його віршами. Сила, з якою вони були написані, викликала у Верлена захоплення, і у листі-відповіді він запросив юнака до Парижа. Познайомившись, вони заприятелювали, і Верлен, попри вікову різницю, незабаром підпав під вплив сильної натури Рембо.
У 1872 році, рятуючись від переслідувань за участь у Паризькій комуні, він покинув домівку, дружину, дитину і подався разом із другом у мандри — до Англії, Бельгії. Блукаючи по країнах Європи, Верлен і Рембо шукали — разом і окремо — своє місце в мистецтві.
Приятельські стосунки поетів ледве не обірвав постріл із револьвера: під час сварки у липні 1873 року П. Верлен поранив А. Рембо, за що був засуджений брюссельським судом до дворічного ув'язнення. До того ж суд дізнався про комунарське минуле поета. У в'язниці він писав вірші, які увійшли до збірки «Романси без слів» (1874). Ці поезії — вершина музикальності Верлена. Кожна з них — справжня пісня душі, сумна і весела, загадкова і мрійлива.
У цей час поет дізнався, що його дружина порушила справу про розлучення. Коли 16 січня 1875 року він вийшов на волю, ніхто, крім старенької матері, не зустрічав його біля воріт в'язниці.
Відчуваючи гірку самотність, він знову став шукати підтримки з боку Рембо, з яким зустрівся у Штутгарті. Та ця зустріч була останньою: повертаючись додому в нетверезому стані, вони посварились і вчинили бійку на березі Неккару. Більше колишні друзі не бачились. Повернувшись до Парижа, а пізніше переїхавши до Лондона, Верлен намагався влаштувати своє життя: викладав мови, займався сільським господарством та врешті-решт цілком віддався літературній праці.
У 70—80-ті роки поет дедалі більше звертається до Бога. У католицизмі він відчув силу, здатну протистояти брутальності життя та загальній зневірі. Релігійні настрої позначилися на його збірці «Мудрість» (1881).
У 1884 році виходять збірка «Колись і недавно» і книга літературно-критичних статей «Прокляті поети», до якої увійшли нариси про шістьох поетів, у тому числі про А. Рембо, С. Малларме та самого Верлена.
Естетичні принципи поета набувають довершеної форми у збірках останнього періоду «Любов» (1888), «Щастя» і «Пісні для неї» (1891). «Найперше — музика у слові!» — під таким гаслом відбувалась еволюція поета, котрий утвердив в поезії імпресіонізм і водночас був метром символізму, хоча й не визнавав цього.
П. Верлен очолив плеяду молодих поетів. Його вірші стали надзвичайно популярними. На традиційній церемонії обрання «короля поетів», яка відбулася 1891 року після смерті Л. де Ліля, найбільше голосів було подано за Верлена. Проте визнання прийшло надто пізно: здоров'я митця було надірвано. Талановитий поет злидарював і майже постійно змушений був перебувати в лікарнях. Письменник Ж. Ренар зазначив у своєму щоденнику 1892 року: «Від Верлена не лишилось нічого, крім нашого культу Верлена».
8 січня 1896 року поет помер від кровотечі легенів.
Із книги
Ніколенко О.М. Поезія французського символізму. Шарль Бодлер, Поль Верлен, Артюр Рембо: посібник для вчителя / О.М. Ніколенко. - Харків : Веста : Видавництво "Ранок", 2003. - С. 63 - 93.
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com